حمل هوایی

حمل و نقل هوایی به معنای جا به جائی بار از مبدا تا مقصد از طریق وسیله نقلیه هوایی است. حمل هوایی بر اساس دستورالعملهای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO) و انجمن شرکت های هواپیمایی (YATA) از طریق فرودگاه ها و تحت نظر یک یا چند ایرلاین انجام می گردد. استقبال گسترده کشورها از این شیوه ی حمل موجب تشکیل کنوانسیونی جهت یکسان سازی شرایط و مقررات حمل و نقل هوایی بین المللی گردید که ایران نیز به آن پیوست. این معاهده فقط در پرواز های بین المللی، در خصوص حمل و نقل کالا، مسافر و وسایل شخصی که در ازاء آن اجرتی گرفته شده باشد قابل اجرا می باشد.

فورواردر / بارفرابر حمل هوایی (Air Freight Forwarder) و Consolidator:

اصطلاح دیگری در حمل و نقل هوایی بارفرابر است. بارفرابر عضو YATA و نماینده ی یک یا چند خط هوایی است که مسئولیت مدیریت عملیات حمل را بر عهده می گیرد. این فرد با جمع آوری محمولات مجزا و تبدیل آنها به محموله ای بزرگتر بعنوان Consolidator می تواند نقش بسزایی در کاهش هزینه های حمل ایفا نماید.

انواع کالا در حمل هوایی

  • کارگو (Cargo): کالای تجاری (واردات یا صادرات) که جنبه شخصی و مسافری ندارد. در این حمل فرستنده بایستی دارای کارت بازرگانی معتبر باشد. این شیوه ی حمل مشمول عوارض گمرکی می گردد.
  • فریت (Freight): کالای مسافرانی که قصد مهاجرت یا سفرهای طولانی دارند و سفر ایشان تجاری نمی باشد. این افراد تنها می‌توانند ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم بار همراه خود داشته باشند و اگر بیش از این میزان باشد، مشمول جریمه اضافه بار خواهد شد. برای اجتناب از پرداخت اضافه بار، مسافر می‌تواند با فریت کردن بار خود هزینه ی حمل را تا یک سوم کاهش دهد.

دسته بندی کالاهای صادراتی و وارداتی

  • مجاز: کالاهایی که حمل آنها با رعایت ضوابط نیازی به کسب مجوز ندارند.
  • مشروط: کالاهایی که صادرات و واردات آنها مستلزم اخذ مجوز از ارگان های دولتی باشد. (کتب، نشریات، فیلم، نوار، آثار فرهنگی هنری، … )
  • ممنوع الصدور: کالاهایی که حمل آنها براساس شرع مقدس یا قانون ممنوع باشد.

مزایای حمل و نقل هوایی:

نحوه محاسبه وزن بار و هزینه ی حمل هوایی:

به منظور تعیین هزینه ی حمل هوایی، وزن جرمی یک محموله با وزن حجمی آن مقایسه شده و عدد بزرگتر ملاک محاسبه قرار میگیرد که تقسیم بر 6000 می گردد. اما بصورت کلی هر چه بار شما سنگین‌تر باشد، تعرفه حمل کمتر خواهد بود.

محمولات در یکی از دسته بندی های زیر قرار می گیرند:

محمولات پیشنهادی جهت حمل هوایی:

نحوه ی محاسبه ی هزینه های حمل و نقل هوایی:

در حمل هوایی، محموله به ازای هر یک کیلوگرم تا سقف ۲۰ دلار بیمه خواهد شد و اگر این میزان کافی نباشد با توجه به ارزش کالا، بیمه به صورت جداگانه خریداری می گردد.

استعلام آنلاین

جهت استعلام نرخ حمل فرم زیر را کامل کرده و منتظر پاسخ کارشناسان ما باشید.